Затвори
Нямате профил - регистрация
Забравена парола?
Затвори
Профил0
Количка0
За активността, емоциите и пандемията

За активността, емоциите и пандемията

Искахме да напишем статия, която да е едновременно интересна, информативна, свързана с ковид-времената, в които живеем, но не и натоварваща, защото от всякъде ни облъчват с негативизъм ежедневно и ежечасово. Не искаме това, не желаем да те плашим и товарим, иска ни се да споделим някои изпитани (изпатени) наблюдения, доказани съвети и пожелателни обяснения, за да ти помогнем да съхраниш както здравето си, така и разсъдъка си. Защото много хора пренебрегват второто и се чудят защо имат проблеми с първото. Ами защото няма как да бъде иначе – всичките ти емоции, състояния, мисли – съзнателни и несъзнателни – влияят на начина, по който се чувстваш.

И не само – те буквално контролират процеси в тялото, отделят се хормони, от там се задвижват дълги реакции свързани с кръвно налягане, пулс, дишане, мускулен тонус... Не сме доктори и няма да навлизаме в подробности, но е научно доказано – емоциите влияят на здравословното състояние ужасно много – вероятно в пъти повече, отколкото можеш да си представиш. А във време в което постоянно и от всякъде се насаждат негативни емоции, независимо дали го осъзнаваш или не, е ужасно лесно съвсем тихомълком стресът, тревожността и депресията да се вмъкнат в съзнанието ти и да направят всевъзможни поразии, за които пък после почваш да се чудиш на какво се дължат, притесняваш се повече и става един ужасен омагьосан кръг, в който буквално можеш да се въртиш безкрай, ако не прозреш каква е причината. 

Казахме, че няма да плашим, но май не се получава – като стане дума за здраве и емоционална стабилност, негативизмът лесно превзема сцената. Истината, обаче, е такава - сам можеш да си помогнеш ужасно много, за да не допускаш да влезеш в омагьосания кръг. Трябва известно количество воля, малко базови знания и щипка мотивация. Може би в момента работиш от вкъщи или пък всеки ден се блъскаш в градския транспорт, но това те притеснява? Може би нямаш избор и гледаш децата, докато учат дистанционно, чудейки се дали няма да те уволнят? Или пък обслужваш по 100 клиента на ден, половината напълно отричащи съществуването на какъвто и да било вирус? А може би ти самият си от хората, които не вярват и ситуацията просто те изнервя. Всъщност, всичко това е без значение – всеки има своята си лична битка, несгоди, притеснения, ние няма да вземаме страна, но ситуацията е каквато е – затворени сме повече, активни сме по-малко и всички сме постоянно заливани от цифри и данни за неща, които в различна степен са плашещи, изнервящи, обезсърчаващи. Затова е добре да имаме план за действие, или по-скоро противодействие на всичко това. 

Сега, може би се чудиш защо продаваме часовници, а сме се хванали да пишем такава нетипична статия. Защото преди всичко и ние сме хора. Винаги сме били “искрени и лични” с теб, както знаеш от литературно-интерпретативното съчинение на тема “За нас” (ако не знаеш – прочети го, заслужава си), та и в този случай ще споделим нещата с теб такива, каквито са. По време на карантината в началото на годината работехме изцяло дистанционно с изключение на колегата “Бързи и яростни”, който се грижеше всички да получат пратките си навреме. Лятото бяхме малко “по-близки”, завърнахме се в офиса, пиехме кафе, смяхме се и се забавлявахме почти както преди. С настъпването на есента, за съжаление, пак се наложи да разделим екипа – повечето работим изцяло от вкъщи, в офиса са двама колеги, които продължават да се грижат всички пратки да пристигат навреме, спазвайки всички възможни мерки за безопасност – собствената ни и тази на клиентите. По тази причина и от известно време не приемаме посетители в офиса. Така можеш да бъдеш сигурен, че освен доказания ни професионализъм сме вдигнали нивото и на всякакви видове безопасност, стараейки се (и за сега ни се получава) това по никакъв начин да не влияе на времето за доставка, качеството на обслужване или какъвто и да е друг аспект от нашата работа. 

Но, за да вършим тази работа, както и ти да вършиш твоята, е нужно да сме в добра кондиция. А това не става лесно, когато си вкъщи почти постоянно, имаш ограничени социални контакти, липсва ти голяма част от физическата активност, на която си свикнал, и съзнанието ти се занимава с мисли за вируси и чували, вместо за събирания с приятели и пазаруване на коледни подаръци. От опит можем да споделим, че колегата, който през цялото време беше в офиса, се справи най-добре с пандемичната реалност – и в емоционален, и във физически, и в здравословен план. Най-зле това се отрази на колегите, които бяха “затворени” вкъщи през цялото време – без да навлизаме в подробности, несгодите им се простираха от физическа умора, през разнообразни здравословни проблеми, които до един бяха резултат от емоционално и психическо натоварване. Та в тази връзка и след този доста обширен увод, искаме да ти споделим какво сме предприели, групово и поотделно, за да продължим да работим, но да продължим и да живеем максимално пълноценно, щастливо и уравновесено. 

Емоционално състояние

Това може да бъде индивидуално за всеки човек. Също както всеки човек е различен, така и устойчивостта му на различни ежедневни натоварвания, информация и емоции, е различна. Някои хора забелязват всяка малка промяна в начина, по който се чувстват, докато други не обръщат внимание на почти нищо. Това не значи, че различни външни стимули не им въздействат. За това спазвай няколко прости правила, които можеш да доразвиеш, нагодиш и обогатиш спрямо личните си усещания и предпочитания. 

На първо място подбирай информацията, която позволяваш да достига до мозъка ти. Намали, а най-добре и напълно спри гледането на новини, брифинги, интервюта с всякакви специалисти. Ако ти е важно да знаеш какво се случва, избери си достоверен сайт, влизай веднъж на ден, преглеждай основните заглавия и прочитай само тези новини, които наистина биха имали някаква стойност за теб. Ограничи висенето във фейсбук, особено в “токсични” групи и теми – такива с тролове, със спорове, с конспирации. Ако обичаш да скролваш в социалните мрежи, прави го с нещо позитивно и разтоварващо – весели снимки, обучителни клипчета, ако щеш и шопинг групи, но не и “Ковид 19 конспирации”, “Ще умрем от пандемията” и т.н.

Прочиствай мислите си – намери си нещо, което те разтоварва и НЕ Е дигитално – четене на книга, рисуване, гладене, чистене, излежаване с чаша вино, правене на мартеници, шиене на гоблени – все има нещо, което би ти доставило удоволствие и не изисква лаптоп, телефон или телевизор. Гледането на филм или сериал също е разтоварващо, знаем, но ако удариш един маратон на 15те сезона на “Анатомията на Грей”, излежавайки се на дивана, гарантираме ти, че към края на 1ви сезон ще те боли кръста, до края на трети ще си непонятно уморен и леко счупен, а ако завършиш и последния сезон ще си готов да дадеш мило и драго, за да дойдат тея ми ти доктори и да ти кажат какво, по дяволите, се е случило с теб и каква мистериозна болест те превзела, че не можеш да стоиш прав повече от 5 минути. Не ги викай – ние ще ти кажем – залежаване е твоята болест! Умора, болка в мускулите и ставите, схващания, световъртеж, сърцебиене, непреодолимо желание да си легнеш пак. Лекува се лесно – с движение. Просто не си го причинявай (залежаването имаме предвид). 

Голяма част от негативните ефекти на работата от вкъщи, социалната изолация, липсата на разнообразие и неща за правене, са измерими във физически симптоми. От леко неразположение и главоболие, през всякакви различни болки във всякакви части на тялото, до стомашни проблеми, проблеми със съня, понижен имунитет и какво ли още не – всичко това би могло да се дължи на променената ситуация, с която не можем, а и да си признаем, не желаем така лесно да свикнем. Просто казано – при липсата на движение и при психическо натоварване, което не контролираш съзнателно, тялото страда. И страда много. След като имаш базови идеи как да съхраниш трезвата си мисъл и психическа стабилност (насърчаваме те да прочетеш и други материали по темата, няма как да обхванем всичко тук), следва и другата основна опорна точка. 

Физическа активност

Най-лесно е, когато ти кажат “сега ще си седиш вкъщи 1 месец”, да си помислиш как ще наваксаш с всички сериали, ще изиграеш всички игри, ще спиш и лежиш на воля. Звучи чудесно. И може да бъде пагубно. Случвало ли ти се е да си направиш мързелива неделя – отспиваш до обед, закуско-обядваш в леглото, после пускаш 1-2 филма, като погледнеш часовника е станало 6 часа и се замисляш, че няма какво полезно да свършиш. Ставаш да си вземеш нещо от хладилника и единственото ти желание е да си легнеш пак. И ти е хубаво, защото всъщност си супер уморен. А как си уморен, като нищо не си правил? Ами, точно така – нищо не си правил. Така е най-лесно да се подхлъзнеш. Един ден, втори ден, става седмица, после хващаш някаква тренировка, но установяваш, че и за нея си много уморен, отказваш се и продължаваш по старому. И така докато не се сринеш и психически, и физически, и се чудиш какво ти има и как да го оправиш. А най-добре, и не толкова трудно, е изобщо да не стигаш до там. 

Не говорим за ежедневно блъскане във фитнеса. Но някаква физическа активност е жизнено важна и трябва да се случва на ежедневна база. Най-лесно, най-безопасно и освен това приятно, е да постигнеш заветните 10 000 крачки. Отнемат около 2 часа нормално ходене без почивките. Не е нужно да се качваш в планината или да търсиш парк (и съответно да се оправдаваш, че нямаш подходящо място наблизо) – винаги може да обиколиш улиците в квартала на зиг-заг. За да си сигурен, че си направил дневната норма, готино е да си имаш крачкомер – дали на телефона, на часовника или отделно, надъхващо е и поставя цел за изпълнение, което винаги мотивира. Почти всички в нашия сплотен екип сме се оборудвали с някаква помощна джаджа – апп за тренировки на телефона, G-Shock с крачкомер, Garmin-и. В зависимост от това, което искаш да следиш, има различни избори на “помощен уред”. Но в случая ще наблегнем на смарт часовниците Garmin като най-комплексни в отчитанията. 

Сега сигурно ще си кажеш “Ето го и продуктовото позициониране”, но, повярвай ни, то не е самоцелно и без смисъл. Ние не сме инфлуенсъри и не си изкарваме парите с платени публикации, а влагаме идея и реално съдържание в това, което споделяме. Надяваме се да ни се довериш и да дочетеш материала до края. Ако искаш да се ограничиш просто до броене на крачки – вероятно нямаш нужда от Garmin – Casio, най-различни нисък клас фитнес гривни и апликации на телефона ще ти свършат работа. Но позволи ни, въпреки това, да те запознаем с всички интересни неща, предлагани от Garmin, които можеш да научиш за себе си и които могат да са ти от полза в ежедневието.

На първо място – разнообразието от различни модели е огромно – от такива за ентусиасти без опит до часовници за професионални спортисти в най-различни дисциплини. Приемаме, че вторите са напълно наясно с нуждите си и с устройствата, които ги удовлетворяват, за това ще изброим тези, които ще са ти полезни, ако си на ниво по-ниско от професионалист с презумпцията, че може и да не си ги разглеждал подробно или пък изобщо. 

Часовниците Garmin са пълни с всевъзможни функции, показатели и статистики, но ще започнем с една, която е изключително интересна в контекста на цялата статия и на времето, в което живеем. Това е измерването на сатурацията на кислород в кръвта посредством неинвазивен метод, наречен PulseOX. Резултатът се вижда на дисплея на часовника, като измерването може да е постоянно или на по-големи интервали. Важно е да отбележим, че стойностите, които показва часовникът, са малко по-ниски от тези, които би показал медицински уред, но е идеален за следене на общото състояние и на отклонения от нормалните за теб показания. Лекарите споделят, при случаи на Covid-19 пациентите може да се чувстват чудесно, а сатурацията им да е ниска още преди да усетят някакво неразположение или задъхване. За такива случай подобно приспособление би било удачен показател. В мрежата има доста интересни публикации по темата, включително как уредите, измерващи сатурация, биха могли да помогнат в борбата с вируса и с ранното му диагностициране. 

Друг интересен показател, който часовниците Garmin визуализират, е нивото на стрес. Тази функция взима под внимание сърдечния ритъм и неговите изменения, за да изчисли физическия стрес, на който е подложено тялото. В следствие на измененията на сърдечния ритъм функцията преценява как реагира тялото на стрес, а той се измерва в точки от 0 до 100. По това може да се съди дали е време за почивка – независимо дали се занимаваш със спорт или с някаква друга дейност. Посредством сърдечния ритъм, както и движенията на ръката, се отчита и друг показател - този за качеството на съня, като в апликацията се визуализират фазите на дълбок сън, лек сън, сънуване и събуждания през нощта. 

Всички часовници Garmin оборудвани с HR (пулсомер) измерват и сърдечен ритъм в покой, не само по време на натоварване. Винаги и по всяко време ще знаеш и изхарчените калории, както и минутите си на интензивност. Експертите препоръчват 150 минути упражнения на седмица за здравословен живот, като в това се включва не само блъскане във фитнеса.

Тук се включва една от най-интересните функции на Garmin – включените тренировки. Реално това не е само една функция, а много и подробни такива, включващи всевъзможни измервания за множество спортове – от разстояние, скорост и време, съвети за възстановяване, ниво на лактат при тичане, през сила, крайна сила във ватове, крайна бройка килоджаули, фактор на интензивност при колоездене до брой и вид загребвания при плуване или темпо и скорост на замах, мишена и ъгъл при голф. Ако не си толкова навътре в определен спорт, в апликацията на Garmin има множество тренировки подредени по ниво и по вид, с описание за коя част на тялото са и с каква продължителност, какви спомагателни уреди ще са ти необходими и каква е интензивността, които може да свалиш на часовника си, след което да ги следваш без да има нужда да следиш телефона. Да кажем, че си ниво начинаещ и искаш да тренираш крака. Сваляш си 30 минутна тренировка Beginner, пускаш я от часовника. Той (часовникът, да) ти казва, че трябва да се повтори 2 пъти и започваш с Barbell Side Lunge. Ама не знаеш какво е това. Ама няма проблеми – на дисплея на часовника едно малко човече ще мърда показвайки ти как се изпълнява упражнението, а самият часовник ще засича време или повторения. В общи линии си имаш един малък треньор, който си ти води тренировката, а от теб се иска само да вложиш малко воля в изпълняването. 

Към всички тези функции и още много, много други, които няма да изброим, защото статията ще стане още по-безобразно дълга, трябва да споменем и, че на часовника си може да получаваш смарт известия от телефона, да слушаш музика, да плащаш безконтактно и още много разнообразни глезотийки, присъщи на всеки смарт часовник. Това всичкото само между другото, нали за спорт ставаше дума. 

В заключение искаме да ти благодарим за отделеното време – надяваме сме да сме били полезни, да не сме всяли излишно напрежение и, ако всичко изброено до тук е дълго и сложно, просто запомни – за добро физическо и психическо здраве рецептата на специалиста е (без майтап, рецептата Е на специалист!): трите С-та – Смях, Спорт, Секс + черен шоколад.

Свързани публикации

Затвори