Затвори
Нямате профил - регистрация
Забравена парола?
Затвори
Профил0
Количка0
Swatch – Историята на компанията спасила швейцарската часовникарска индустрия

Swatch – Историята на компанията спасила швейцарската часовникарска индустрия

Вероятно много хора са чували за този швейцарски бранд поне веднъж, а вероятно и доста знаят за Г-н Хайек, известен като спасител на цялата швейцарска часовникарска индустрия. Но дори и най-големите ентусиасти често не знаят цялата история на този забележителен производител на часовници. Нека започнем от началото.

Роден през 80-те години, но помнещ Велика Френска Революция

През 1735 г. Жан-Жак Бланпен отваря часовникарско ателие на втория етаж на собствената си къща и се регистрира като часовникар в родния си град Вилере. Той основава най-старата съществуваща марка часовници в света. Нарича я Бланпен, на себе си, и за повече от 200 години на възходи и падения тя остава семеен бизнес. Ако това беше продължило, може би нямаше да пишем тази статия.

Точно 40 години след Блакпен Абрахам Луи-Бреге отваря своята парижка работилница. Към днешна дата той е легенда в света на часовникарството, благодарение на който са се появили иновации като турбийона. Той е станал знаменитост още приживе, а работата му е високо оценена дори от френската кралска двойка.

Едно от най-известните творения, излезли от работилницата му, е часовник Breguet N 160, който е бил създаден специално за Кралица Мария Антоанета от нейния приятел (и вероятно любовник) шведския граф Ханс Аксел фон Ферзен. Моделът е уникален с набора от компликации вложени в него, произведени са 23 броя и до ден днешен остава най-сложният часовников механизъм в света. Стъкленият дисплей също е изключително любопитен и прогресивен, като позволява през него да се наблюдава работата на механизма. Твърди се, че самата кралица е дала идеята, но гореспоменатият часовник е бил завършен чак от сина на Бреге, през 1927 г., 34 години след смъртта на Мария.

Защо, обаче, пишем за Блакпен и Бреге? Нали статията се отнася за историята на бранд, който се появява повече от 200 години по-късно, през 1983 г.? Истината е, че зад голяма част от успеха на Swatch седи цялата Swatch Group, включваща Blancpain и Breguet, както и Omega, Jaeger-LeCoultre, Tissot, Certina и други.

Тук може да сложим аналогията с Volkswagen – различни марки в групата ползват еднакви компоненти, като същевременно запазват своята идентичност и корпоративна идеология. Също така почти винаги е валидно правилото, че колкото по-нагоре в йерархията на асоциацията е един производител, толкова повече колата (или в нашия случай часовникът) е независимо собствено производство. Да, Swatch все още е “младеж” в света на часовникарството, но неговите предци могат да ни разкажат невероятни истории.

Пътят на славата

Как е успял Хайек да създаде най-голямата часовникарска империя в света от почти нищо? Първо трябва да се фокусираме върху състоянието на швейцарската часовникарска индустрия през 70-те и 80-те години, когато т. нар. кварцова криза е била в разгара си.

Всичко започнало, макар и незабележимо, когато не особено познатият към онзи момент японски бранд Seiko излиза на пазара със своя модел Astron на Коледа 1969 г. Това бил първият кварцов механизъм в часовник пуснат в продажба. С цената си от 1200 долара към онзи момент се конкурирал по-скоро с кола, но имагинерната кутия на Пандора била отворена. В следващите години производителите на часовници (основно японските такива) започнали да се конкурират в разработването на най-точния и най-евтин кварцов часовник.

Швейцарците, които доизпипвали до перфектност механичните часовниковите механизми, и го правели векове наред, започнали да срещат сериозни затруднения в продажбата на своите обективно погледнато по-лоши, остарели и скъпи творения. Някои излезли на пазара със свои кварцови часовници, други създали слабо известния Rolex Oysterquartz. Трети така и не се “принизили”, но успели да оцелеят благодарение на своя престиж, визираме Patek Philippe. Останалите или изчезнали, или наближавали края на своето съществуване.

Но може би вече сте се досетили, че историята не завършва така и швейцарската продукция не се изгубила във времето. Споменатият Николас Хайек се появява на сцената. Той бил помолен от група швейцарски банкери да им помогне с ликвидацията на две часовникарски групи – SSIH и ASUAG. Но Хайек имал визия. Той вярвал, че часовникарската индустрия в Швейцария има още потенциал.

Той успял да убеди голям брой инвеститори, което изглежда очевидно, но за тогавашния момент било огромен успех. Моментално започнал да модернизира продукцията, разработките и, най-важното, маркетингът на всички брандове в двете групи. И проработило. Спасил ги от моментално унищожение, но победата била все още далече. Слабото корпоративно управление безспорно е допринесло за затрудненията, но основният проблем бил другаде – във вече споменатите японски конкуренти.

Хайек имал нужда от нов продукт – нещо, което да донесе живец и да “подмлади” швейцарската индустрия. Това се оказал часовникът Swatch (в последствие и цялостния бранд и компания). С какво били те революционни? Можем да започнем да говорим за техническите решения и прогрес – например това е първия часовник, който е произведен изцяло автоматично, от машини и без човешка намеса. Тази и други иновации успешно намаляват цената на производството с около 80%, без да се прави компромис с точност и качество.

Същевременно ние виждаме и нещо друго като основен двигател на успех, а именно идеята за принадлежност, за кого са създадени, кой ще ги носи... Самото име Swatch следва тази идея. То не е съкратено от “Swiss watch”, както много хора си мислят, а идва от идеята “second watch” (втори часовник) – брандирани като относително достъпен моден аксесоар, можем да ги наречем дори потребителска стока.

Швейцарското часовникарство не се отнася само до луксозни часовници – Swatch са толкова актуални, колкото и Breguet! По един официален повод подарих часовник с диамантена инкрустация на испанската кралица. Все още си спомням разочарования ѝ поглед – тя се беше надявала да ѝ донеса Swatch, очакваше го от мен.” Николас Хайек

Часовниците Swatch не били предназначени да заменят основния, официалния часовник на човек, а по-скоро да са допълнение към гардероба. Постепенно те станали достъпни във всеки цвят, форма и с множество функционалности. Всеки можел да си хареса, често и по няколко броя. Ако възникнел проблем – купувал се нов.

Навярно самият Хайек нямал точно тази идея и подход към часовниците, той ги обичал безмерно. Въпреки това знаел, че не всеки е като него, не всеки оценявал прецизното майсторство вложено във всяко колелце, винт, коронка. И за да оцелеел този свят, той трябвало да подходи различно, дори и с “принизяването” на изтънчения занаят до производството на моден аксесоар.

В крайна сметка той успял, създавайки не само огромен бизнес, но преди всичко часовникарска сила, варираща от детски часовници Flik Flak домодели с компликация вечен календар на витрините на пражката улица Pařížská и дори на самия Champs-Élysées в Париж.

А кварцът, някога смятан за “бъдещето” в часовникарството, на него се гледа като на не толкова престижен, истинските ценители на часовници го имат за “второстепенен” механизъм сравнявайки го с автоматичните и механичните захранвания. Това, разбира се, е доста пресилено изказване, но във “висшите” среди вижданията (за всичко, не само за часовници), както знаем, са съвсем различни, далечни, подчинени на специфични закони. Можем да разберем, естествено, защо някои хора твърдят, че кварцът е “студен и бездушен”. Майсторството на ръчната изработка няма как да се сравни с механичното конвейерно производтсво. Въпросът е дали е нужно?

Swatch днес и после накъде?

Николас Хайек почина преди повече от 10 години. Swatch се ръководи от неговия също толкова способен син заедно със сестра му Найла. Компанията просперира и продължава да расте. Като допълнение към часовниците те произвеждат и луксозни бижута, след придобиването на известната американска компания Harry Winston от Ню Йорк.

Също така експериментират в сферата на електрическото инженерство. Доставят машини от бранда си ETA по целия свят, от големи асоциации до малки независими работилници. Какво можем да очакваме от Swatch? Нови колаборации, колекционерски модели, сътрудничество с нашумелите имена от всички сфери на шоубизнеса, културата и изкуството. А друго? Ще чакаме те да ни покажат. Докато ни дават това, което обичаме в тях, формулата им за успех е непоклатима.

Тагове: Swatch, швейцарски часовник, история, турбийон

Свързани публикации

Затвори